آیا درجات متفاوتی از گناه وجود دارد؟
11/27/2023آیا عیسی دارای یک ذات بود، یا دو ذات؟
12/02/2023عیسی گفت کسانی که در بطن خود پاک هستند، کسانی هستند که خدا را خواهند دید. در اول یوحنا، ما وعده یک دیدار بهجتانگیز را میبینیم: «ملاحظه کنید چه نوع محبّت پدر به ما داده است تا فرزندان خدا خوانده شویم؛ و چنین هستیم» (اول یوحنا 3: 1الف). یوحنا این بخش از رساله خود را با بیان شگفتی رسولانی معرفی کرد. چیزی که بسیار باورنکردنی و شگفت انگیزه این است که افرادی که در قلب خود پاک نیستند، به خانواده خدا پذیرفته میشوند. ما به لحاظ شخصیت خود برای این رابطه صلاحیت نداریم؛ با این حال، ما فرزندان خدا نامیده میشویم.
یوحنا در ادامه میگوید:
و از این جهت دنیا ما را نمیشناسد زیرا که او را نشناخت. ای حبیبان، الآن فرزندان خدا هستیم و هنوز ظاهر نشده است آنچه خواهیم بود؛ لکن میدانیم که چون او ظاهر شود، مانند او خواهیم بود زیرا او را چنانکه هست خواهیم دید. و هرکس که این امید را بر وی دارد، خود را پاک میسازد چنانکه او پاک است (3: ۱ب – ۳).
مردم اغلب در مورد اینکه اوضاع در آسمان چگونه خواهد بود سؤالاتی دارند. اینکه چگونه خواهیم بود؟ آیا ما همدیگر را خواهیم شناخت؟ آیا در سن زمان مرگمان ظاهر خواهیم شد؟ یا بدنهای جلال یافتهای خواهیم داشت که به نوعی سنی ندارند؟ چگونه زمان خود را صرف خواهیم کرد؟ ما همیشه از این چیزها متحیر هستیم، و یوحنا نیز متحیر بود، زیرا گفت: “هنوز ظاهر نشده است آنچه خواهیم بود.” ما نگاهی اجمالی به آسمان میاندازیم، اما تصویر کاملی از آنچه که باید هنگام عبور به طرف دیگر انتظار داشته باشیم، نداریم. یوحنا از حدود دانش ما و حتی حدود مکاشفهای که در مورد این مسائل از جانب خداوند دریافت کرده بود آگاه بود، اما او ما را رها نمیکند که در تاریکی دست و پا بزنیم. ما هنوز نمیدانیم که چگونه خواهیم بود، اما این را می دانیم: ما مانند او، یعنی مسیح خواهیم بود.
در جای دیگر، هنگامی که عهد جدید در مورد به کمال رسیدن پادشاهی مسیح در بازگشت او صحبت میکند، از زبان آخرالزمان استفاده میکند که به معنای “آشکارسازی” است. در این مرحله، مسیح آشکار خواهد شد. او در جلال کامل خود ظاهر خواهد شد. هنگامی که کتابمقدس در مورد دیدن دوباره او صحبت میکند، به ما گفته میشود که وقتی او آشکارا ظاهر شود، او را خواهیم دید. هر چشمی او را خواهد دید. بنابر تاکید این قسمتها، باید توجه ما به امید دیدن مسیح در کمال جلال او معطوف شود.
تعریف الهیاتی از تثلیث میگوید که پدر، پسر و روح القدس سه اقنوم هستند، اما در ذات یا وجود، یکی هستند. این حقیقت، در صورتی که قابل تصور باشد، چیزی بزرگتر از دیدن رو در روی مسیح، در کمال جلال او را نوید میدهد. ما به سادگی صورت کامل خدا را نخواهیم دید. ما خدا را در ذات او، رو در رو خواهیم دید. بدیهی است که این یک سؤال دشوار فلسفی و کلامی را مطرح میکند: اگر خدا یک روح است، چگونه کتابمقدس میتواند از دیدن او در خلوص ذات خود صحبت کند، در حالی که ذات پاک او روحانی و نامرئی است؟
جاناتان ادواردز در مورد این سوال نظرات جالبی داشت. تفکر او مطمئناً حدس و گمان است، اما وقتی به آن فکر میکنم، هیجان زده میشوم. ما بسیار ارزشمندیم چون شاهدان عینی خواهیم بود؛ شخصی خواهد گفت که یک موضوع درست است، زیرا او آن را با چشمان خود دیده است. ما میدانیم که بینایی فیزیکی چقدر مهم است و یک فرد نابینا برای بازیابی بینایی خود چه میکند. بنابراین، ما باید چشمانی کارآمد برای دیدن و همچنین مغزی داشته باشیم که تصاویر را به درستی تفسیر کند. اما توانایی دیدن کافی نیست. ما به نور نیاز داریم ما نمیتوانیم در تاریکی ببینیم. ادواردز پیشنهاد کرد که تجربیاتی که ما به عنوان تجربیات مستقیم و بیواسطه از یک شاهد عینی در نظر میگیریم، واقعاً تجربیات غیرمستقیم و واسطهای هستند. آنها از مراحل میانی نور، حس، تحریک عصبی و غیره عبور میکنند. به گفته ادواردز، رؤیای نهایی خداوند، رؤیایی خواهد بود که بدون چشم اتفاق میافتد. این یک درک مستقیم و بیواسطه توسط روح انسان از ذات خدا خواهد بود – یک شیوه کاملاً و به طور چشمگیری متعالی از ادراک. همه موانعی که مانع از دیدن خدا میشوند، برداشته میشوند و ما در روح خود با درک مستقیم و بی واسطه از وجود خدا پر میشویم.
عیسی گفت: “خوشا به حال پاک دلان، زیرا ایشان خدا را خواهند دید.” چیزی که اکنون ما را از دیدن رؤیت خدا باز میدارد ناپاکی و گناه ماست. یوحنا گفت که وقتی او را ببینیم، شبیه او خواهیم شد، زیرا او را همانگونه که هست خواهیم دید. این سؤال باقی میماند که آیا خداوند ما را در آسمان جلال خواهد داد و به ما اجازه خواهد داد که او را همانطور که هست ببینیم یا او خود را به ما نشان خواهد داد، که این ما را پاک خواهد کرد. ما پاسخ آن را نمیدانیم، اما فکر کردن به آن جالب است، چون هیچ چیزی بیشتر از دید مستقیم و بیدرنگ از ذات خدا عامل پاکسازی نخواهد بود. یوحنا گفت که حتی وعده این چشم انداز آینده برای شروع تطهیر ما از همین الان آغاز شده است. بنابراین، همیشه آن را به عنوان وعده نهایی برای کامل شدن روح خود در برابرتان نگه دارید.
این نوشته از مجموعه پرسشهای حیاتی، کتابچهی چگونه میتوانم برکت داشته باشم؟، نوشتهی آر. سی. اسپرول گرفته شده است. کتابهای الکترونیکی رایگان بیشتر در مجموعه پرسشهای حیاتی را از اینجا دانلود کنید.
این مقاله در وبسایت لیگونیر منتشر شده است.